Wednesday, August 24, 2011

TIPS: TEKNIK MEMBUAT KEPUTUSAN DALAM PELABURAN

Tanpa kita sedar, banyak keputusan yang kita lakukan di dalam kehidupan ini, tidak kira dari segi apa sekalipun, ianya lebih banyak berdasarkan Emosi berbanding Informasi. Kegagalan menggunakan medium yang tepat ketika membuat keputusan, terutamanya dalam aspek pelaburan akan mengakibatkan individu itu menanggung risiko kerugian dan sentiasa diganggu oleh ketidaktentuan emosi yang disebabkan oleh turun naik sesuatu pelaburan itu.
Sebagai panduan, sebelum anda membuat keputusan untuk memulakan sesebuah pelaburan, pastikan anda mampu mengenalpasti 3 jenis Informasi ini :

1- FaktaSesuatu yang boleh dibuktikan kebenarannya melalui sumber2 tertentu.
2- Pendapat / Pandangan Sesuatu yang mungkin Benar, dan mungkin juga Salah berdasarkan   
    fakta atau logik seseorang.
3- Prinsip Sesuatu yang dasarnya telah termaktub dan tidak dapat diubah.

Hari ini, faktor utama kegagalan dan kerugian seseorang itu dalam pelaburan adalah disebabkan mereka membuat keputusan pelaburan hanya berdasarkan kepada Pendapat / Pandangan seseorang, rakan2 atau sesiapa sahaja yang sebenarnya mereka sendiri tidak dapat memastikan kesahihan pendapat yang diberikan.

Sebagai contoh, apabila seseorang mahu memulakan pelaburan Emas, mereka akan meminta pendapat dari Peniaga Emas, Tukang Emas, Pegawai Bank, rakan2, pasangan dan lain2 lagi yang mana perbezaan pendapat diantara mereka itu mengakibatkan seseorang individu itu serta-merta menangguhkan hajatnya untuk membeli Emas, dan akhirnya membuatkan mereka terus menerus mengeluh kesal apabila melihat harga Emas yang kian mendaki tinggi dari hari ke hari.
Berbanding jika keputusan itu dibuat berdasarkan kepada Fakta yang selama ini telah membuktikan apabila berlaku krisis ekonomi / kewangan di Amerika, maka harga Emas akan melonjak tinggi disebabkan oleh permintaan yang meningkat bagi tujuan melindungi nilai kekayaan dari lenyap ditelan oleh arus kemelesetan.
Fakta juga membuktikan dimana apabila krisis kewangan berlaku, maka kuasa beli oleh Wang Kertas (Dollar) semakin menyusut dan membuatkan harga Emas akan menjadi semakin mahal. Contoh, jika sebelum ini kita cuma perlu membayar $800 sahaja untuk membeli 1 Troy Oz Emas, kini disebabkan oleh penyusutan kuasa beli, maka kita terpaksa membayar sehingga $1900 untuk membeli Emas yang sama beratnya.

~ Berdasarkan Fakta ini, kita telah mendapat satu keputusan bahawa ketika ini adalah waktu terbaik untuk kita membuat pelaburan ke atas Emas berbanding pelaburan dalam bentuk yang lain.
Prinsip Asas secara semulajadi (Fitrah) telah menentukan bahawa setiap perkara yang berlaku, pasti akan ada perkara yaang berlawanan dengannya. Sebagai contoh, setiap kehidupan pasti ada kematian, jika ada yang sihat pasti ada yang sakit, jika ada yang baik pasti ada yang buruk, jika ada yang diatas pasti ada yang dibawah dan jika ada yang naik pasti ada yang turun.
Sir Isaac Newton telah memperluaskan prinsip yang dinamakan Newton’s Law ini dimana mengikut prinsip ini “For an every action, must be equal an opposite direction (Untuk setiap tindakan, pasti akan ada tindakan yang berlawanan)”.
~ Berdasarkan Prinsip ini, sekiranya kita mengharapkan harga Emas di pasaran terus menerus naik tanpa mengalami sebarang penurunan langsung baru kita mahu membeli Emas, bermakna kita sedang menafikan Prinsip Fitrah yang sememangnya tidak dapat diubah oleh sesiapa pun. Kita mahukan sesuatu yang berlawanan dengan Prinsip semulajadi, yang mana ianya adalah amat mustahil, ibaratnya seperti menunggu kucing bertanduk dan membuatkan sampai bila2 pun kita tidak akan membeli Emas.
Memang benar harga Emas akan turun dan naik, tetapi bukanlah harganya turun dan naik dalam ‘Range’ harga yang sama, sebaliknya, setiap kenaikannya akan sentiasa lebih tinggi berbanding harga tertinggi sebelumnya, dan apabila ia turun pun ia tidak akan turun sehingga ke paras yang sama rendah seperti harga terendah yang sebelumnya.

Kesimpulannya ~ Ayuh mula membeli Emas sekarang dan jangan terpengaruh dengan naik turun harga dalam tempoh masa yang singkat kerana berdasarkaan Fakta awal kita tahu bahawa harganya akan terus meningkat dalam jangkamasa sederhana dan panjang.


Sumber :http://www.barakahemas999.com/

No comments:

Post a Comment